2017. október 29., vasárnap

Kilencedik

Sziaszok, Mézik!
Nos, ma ismételten egy komolyabb témáról szeretnék nektek beszélni, ismételten csak iskolai kérdéskörben. Ma pedig arról, hogy miért is nem olvasnak a legtöbben már blogokat, miért néznek helyette sokan Youtube videókat?
Kezdjük is a legelején. Mit tesz a szülő, ha ő most éppen főz, magazint olvas, görgeti a Facebookot? Hát nem leülteti a tévé elé a gyereket? (Az már más kérdés, hogy az esetek nagy többségében olyan szennyet ad ezzel a gyerek kezébe, hogy csak pislogok, ahelyett, hogy annyit legalább megtenne a gyereke érdekében, hogy letölt neki pár Magyar népmesék részt, vagy valami hasonló értelmes dolgot.) Mi lenne ehelyett az elvárható? Játék, mesélés, még a képeskönyv mutogatás sem feltétlen jó, de még mindig jobb, mint az, hogy a gyerek 0-24-ben a tévé előtt kuksol.
Sajnálatos módon ezt a hozzáállást már általános iskolában, sőt gyakorta óvodában sem tudjuk már kiküszöbölni, hiszen lassan már tényleg sokkal jobban ért a gyerek az okostelefonokhoz, tabletekhez, mint mi, mire odakerül. Igen, pont ezért is van hatalmas szerepe a szülőnek, mert lehet, hogy úgy gondolja, hogy a tanitóknak kell megnevelni a gyereket, de ha még odáig nem is megyünk el, csak addig, hogy szerettessük meg vele az olvasást, vagy éppen tanitsuk meg erre-arra. Mégis hogyan? Hogyan, ha gyermekkorban ő nem adott neki elég figyelmet, vagy nem adott semmiféle alapot?
Igen ám, de régen az volt az átlagos, ha a gyerekek lineárisan gondolkoztak, tehát elkezdtek egy történetet, és haladtak sorban. Elvégre nem tudsz értelmezni egy Harry Potter könyvet úgy, ha a közepénél kezded, nemde? Viszont egy filmben, vagy Youtubeon tudsz ugrándozni a jelenetek, különféle videók között.
És itt jön a lényeg: a mai gyerekek (akik a célközösség lenne, bármennyire is felnőtt témákról beszélünk olykor a blogjainkon, vagy éppen a videókban) nem úgy gondolkoznak mint mi. Lehet, hogy mi szeretünk irni és olvasni, de rájuk ez már nagyrészt nem igaz. Sokkal kisebb a fantáziájuk abból adódóan is, hogy folyamatosan a tévé előtt vannak, képeket nézegetnek a történethez, nem pedig saját maguk képzelik el az adott szereplőt, vagy éppen helyszint.
És azért valljuk be - ha egy eseményről szeretne valaki beszámolni, akkor nem sokkal egyszerűbb megmutatni egy videót, amivel teljesen olyan, mintha mi magunk is ott lennénk a helyszinen, mint csak leirni, hogy hát szép volt, milyen volt a diszités és a többi? Na ugye, mi magunk is a videót részesitjük előnyben a legtöbb esetben, tehát akkor hogy is várhatnánk el egy tőlünk fiatalabbtól, aki sokkal inkább a számitógépes világban szocializálódott, hogy olvasson?
Ez a mai tanárok legnagyobb feladata - megoldani ezt valahogy. Persze lehet rájuk erőltetni, meg alternativaként felhozni nekik az olvasást, de legtöbb esetben sajnos be kell érnünk azzal, hogy ők már nem mi vagyunk. Nagyon véglet viszont, ami még talán tetszene is nekik, az maga az ebook bevezetése minden értelemben. Akár tankönyvek terén, akár pedig egyszerű, szépirodalmi művek terén.
Plusz ehhez még hozzájön az is, hogy rengeteg olyan tartalom eltűnt a blogos berkekből, amik még vonzottak embereket ide. Ezen viszont lehetne éppen segiteni - de az, hogy megtaláljuk, hogy mi az a téma, ami mindenki érdekel, illetve közben sikerüljön megőrizni saját magunkat... Na, az az igazi feladat.
Ti hogy vélekedtek erről? Miért nem olvasnak mostanában blogot az emberek?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rendszeres olvasók